Kinderdagverblijf Zoetermeer - Tinker Bell - Kinderopvang
 
SAM_8139.JPG

Kletskevers

Hallo hier zijn wij weer De Kletskevers !

 

De afgelopen maanden keken wij steeds uit of wij konden gaan wandelen; maar het weer liet het vaak niet toe. Maar als het even droog was dan snelden wij ons naar de jassen en de schoenen in de gang en ….. weg waren wij, naar buiten naar het pleintje of aan de wandel.

Wanneer wij weer terug zijn, en de lunch nog niet klaar, dan vinden wij het fijn om boekjes te gaan lezen. De juffies lezen ook graag voor. Wij zijn druk bezig met het voorlezen en wel met het interactief voorlezen.

Bij het voorlezen van het boek wordt er onderbroken door vragen (open vragen). Wij willen de kinderen ook actief er bij betrekken.  Ook zijn wij creatief met de kinderen bezig. Door een tekening of een werkje over het verhaal te maken. Reacties vanuit de kinderen kunnen aanleiding zijn voor een gesprek. Wij spelen hier graag op in. Kinderen gaan ook vragen stellen ter verduidelijking. Door al deze gesprekken en open vragen te stellen wordt de taalontwikkeling en vooral het verhaalbegrip en woordenschat van de kinderen gestimuleerd. Voorlezen is anders dan praten en converseren. Ook besteden wij aandacht aan moeilijke woorden die in het verhaal voorkomen. Wij geven de kinderen ook de kans om het verhaal na te vertellen.

Elk boek moet wel aansluiten op de leeftijdsgroep en de interesse van de kinderen.  Over dingen die de kinderen ook zelf meemaken. Maar wij moeten wel weten wat wij lezen met de kinderen. We kunnen dan van te voren bedenken wat we kunnen uitleggen en vragen aan de kinderen.

Herhalen, herhalen en nog eens herhalen. Niet blijven  met maar 1x voorlezen van een boek. Het boek een paar maal voorlezen. Iedere keer komen er nieuwe dingen naar boven. De kinderen herkennen elke keer weer een beetje meer. Wij bekijken samen de kaft van het boek. We kunnen dan samen met de kinderen bedenken waar het boek over gaat. Wij moeten vooral de tijd nemen om voor te lezen. Het moet ook een moment zijn van ontspanning, van aandacht en van rust. Als het kan hebben wij een vast tijdstip van de dag en een vaste plek om voor te lezen. Wij proberen altijd om alle kinderen bij het voorlezen te betrekken. Contact blijven houden met de kinderen. Wij lassen af en toe een pauze in. Wij geven gelegenheid tot reageren. Wij laten ze ook zelf vragen stellen, of ze mogen dingen in het boek aanwijzen. 

Wij kijken samen naar de tekeningen en laten de kinderen vertellen wat ze zien. Kinderen leren veel door veel samen te doen. Wij geven ze de gelegenheid om na te denken;…. Wat zou jij doen?.....

Als het kan gebruiken wij ook verschillende stemmen. Wij gebruiken intonatie, articulatie, mimiek. Wij kunnen zo laten zien dat je boos bent of vrolijk, verdrietig , en of het verhaal spannend is.

Er wordt niet te lang voorgelezen, wanneer de aandacht verslapt dan stoppen wij. Er moet vooral voorleesplezier zijn. De kinderen moeten zich een voorstelling kunnen maken van het verhaal.

Dit jaar hebben een paar vriendjes ons verlaten omdat ze vier jaar zijn geworden. Wij hebben met Niya, Teun en Sem een leuk afscheidsfeestje gehad. Wij hebben gezongen, gefeest en gedanst. Ze hebben ook heerlijk getrakteerd! En ook de juffies werden weer verwend.

Max en Mylow zijn grote broer geworden, ze zijn heel erg  trots, allebei hebben zij er een broertje bijgekregen. Max zijn broertje heet Casper en  Mylow zijn broertje heet Jayvin.

In deze moeilijke tijd willen wij iedereen een virtuele knuffel geven, hou  je goed, hou je sterk, wees lief voor elkaar, help elkaar  voor zo ver als mogelijk. Volg de instructies op van de Rijksoverheid .

Wij gaan hier weer  verder. Het nieuwe thema is bewegen. Wij hebben een heel nieuw lokaal gekregen. De wanden zijn geschilderd, een paar nieuwe kasten staan er. Het lokaal ziet er mooi uit.  Het straalt gezelligheid uit.

De Kletskevers!

 

 

Tinker Bell Kinderdagverblijven B.V.
Schoolstraat 38
2712 VC Zoetermeer
079-3167555
info@tinker-bell.nl